Geoblog.pl    ciesielka    Podróże    Katalonia    RomaÅ„skie koÅ›cioÅ‚y doliny Boí
2019

Romańskie kościoły doliny Boí

Hiszpania
Hiszpania, Boí
Przejechano 2033 km

Jadąc malowniczymi drogami w stronę Andory, zatrzymujemy się w dolinie Boí. Można tutaj zwiedzić kilka kolejnych kamiennych wiosek z ciekawymi romańskimi kościołami. Wszystko pod patronatem UNESCO. Najładniejsze, naszym zdaniem są kościoły w Boí i Taull.
My najpierw zatrzymaliśmy się w Castillo de Tor, ale tam można zobaczyć tylko ruiny.
W Boí, wchodząc do kościoła, można kupić kilka rodzajów biletów. Pojedyncze wejście, trzy kościoły lub pięć kościołów. My wybieramy bilet do trzech kościołów i centrum kultury romańskiej (8€ dorosły, dzieci za darmo). Kościół leży w pięknej okolicy, otoczony kamiennymi domkami. Na ścianach częściowo odrestaurowane malowidła. Można wejść stromymi schodami na dzwonnicę.
Z Boí na nogach idziemy do Taulle. Okazuje się, że do pokonania są około trzy kilometry znanym nam już szlakiem GR-11. W Taull są dwie świątynie. My najpierw idziemy do tej przy cmentarzu. Pani wycina kolejna dziurkę na bilecie. W środku najpierw na dzwonnicę, a gdy zeszliśmy to nas zatkało. Zaczęła się projekcja. Pierwszy raz widziałem taki sposób, żeby pokazać utracone piękno takiego zabytku. Na ścianach wyświetlano malowidła, których już nie udało się odrestaurować. Coś niesamowitego. Tak powinno się prezentować takie rzeczy.
Z kościółka wyszliśmy prosto do sąsiadującej z nim restauracji. Jakieś szybkie małe piwko na orzeźwienie (dzisiaj było aż 27 stopni). Dzieci natomiast poszły pobawić się na sąsiadujący plac zabaw.
Po krótkim odpoczynku idziemy do centrum. Tam jest kolejny kościółek. Okazuje się, że do tego wstęp jest gratis. Bardzo ciemne wnętrze. Dzwonnica zamknięta. Po zwiedzaniu tym samym szlakiem wracamy do Boí.
W Boí jemy jeszcze obiad w sąsiadującej z kościółkiem restauracji. W przyzwoitej cenie można zjeść dwudaniowy obiad dnia z deserem i winem lub wodą.
Na przeciw Boí w Erill la Vall znajduje się Centrum Kultury Romańskiej i kolejny kościół. Jedziemy tam. Niestety, przyjechaliśmy w godzinach sjesty i wszystko już pozamykane. Nie chce się nam czekać dlatego jedziemy do Durro. Tam też są dwa kościoły. A w zasadzie mała kaplica nad wioską (na wysokości 1750m n.p.m. - co jest wyżej niż wczorajsza wycieczka). Piękne widoki. Wracając przez wioskę możemy już wejść do kościółka w centrum, ponieważ sjesta się już skończyła.
Uraczeni widokami i obiadem wyruszamy w dalszą drogę. Mamy około trzech godzin jazdy bardzo krętymi drogami.