Geoblog.pl    ciesielka    Podróże    Skandynawia    PrzylÄ…dek Północny

Przylądek Północny

Norwegia
Norwegia, Nordkapp

Podmorskim tunelem wjeżdżamy na wyspę Magerøya. Jest niemal 30 stopni a w tunelu droga zamarznięta. Trzeba uważać żeby nie wpaść w poślizg. Przed wjazdem do tunelu, na plaży trafiamy na kolejne liczne stado reniferów.
Na Magerøya naszą wycieczkę zaczynamy od trekkingu na najdalej na północ wysunięty punkt wyspy. Nie jest to Nordkapp, a położony około 4 kilometry na zachód, łagodnie schodzący do morza cypel. Doskonale widać z niego spektakularny klif ze słynnym globusem. Przy głównej drodze E69 parkujemy na niewielkim parkingu i ścieżką oznaczoną kamiennymi kopcami wędrujemy w stronę przylądka. Krajobraz bardzo monotonny, zupełny brak jakiejkolwiek wyższej roślinności. Szlak schodzi do wybrzeża i po około 10 km docieramy do naszego celu.
Po powrocie wsiadamy do jednego kampera i jedziemy na Nordkapp. Do jednego, ponieważ płaci się tam za wjazd samochodu a nie ilość pasażerów i wcale nie jest tanio ;) Na miejscu obowiązkowe zdjęcie z globusem i wizyta w muzeum. Wyświetlają tam ciekawy film o życiu w tej części świata.
Sam Nordkapp nie jest najdalej na północ wysuniętą częścią Europy w żaden sposób. Po pierwsze jest na wyspie, więc jako część stałego lądu odpada, po drugie na samej wyspie jest wspomniany przylądek który jest około 1,5 km dalej. Lądowa część Europy wysunięta najdalej na północ to Nordkinn leżący około 70km na wschód ale nie prowadzi tam żadna droga, więc nie ma turystów. Najdalej wysunięta wyspą Europy zaś jest część Ziemi Franciszka Józefa. Dlatego teraz Nordkapp jest reklamowany jako najdalej na północ wysunięte miejsce Europy do którego można dojechać drogą asfaltową ;)
Na Nordkappie zaczyna się jedna z EuroVelo (europejskich ścieżek rowerowych) która prowadzi do Aten przez nasz Nowy Sącz. Droga przebiega niemal pod naszym domem. Kiedyś miałem taki plan, żeby ją pokonać. Jednak teraz gdy widzę, że tutaj ta ścieżka ogranicza się tylko do oznakowania na drodze mój zapał minął. Jest wąsko, bardzo duży ruch i np ten długi podmorski tunel jakoś mnie odstraszają.
Dzisiaj nocujemy niedaleko Nordkappu z pięknym widokiem na zatokę. W nocy możemy podziwiać jak słońce ślizga się nad horyzontem.