Geoblog.pl    ciesielka    Podróże    Skandynawia    Øksfjordjøkelen

Øksfjordjøkelen

Norwegia
Norwegia, Øksfjordjøkelen

Kolejny wielki lodowiec Norwegii - Øksfjordjøkelen lub w języku lapońskim Ákšovuonjiehkki. Jesteśmy już w Laponii. Krainie zajmującej obszar czterech krajów. Lapończycy posiadają swój hymn i flagę. Kraina znajduje się na liście UNESCO. Krajobraz po drodze delikatnie zaczyna się zmieniać. Drzewa coraz mniejsze, coraz bardziej pachnie tundrą. Chociaż blisko morza nadal soczyście zielono. Wracając do lodowca, jest to jedyny lodowiec którego jęzor spada bezpośrednio do oceanu. Żeby tam dojechać należy w okolicy Alteidet zjechać z drogi E6 na północ w drogę 7966 i dalej za drogowskazami. Na końcu drogi znajduje się niewielki parking. Spotkaliśmy tam autokar z Polakami z jednego z biur podróży. Już od samego początku urzekają nas pocztówkowe widoki. W stronę lodowca prowadzi prosty szlak. Nie dochodzi on do samego języka. Bliżej można podpłynąć. Woda w fiordzie bardzo zimna, odwagi starczyło tylko na zanurzenie stopy, ale kolejny ocean zaliczony :D Na drogach zaczynają pojawiać się renifery. Tutaj to naprawdę pospolity widok. Lapończycy do dzisiaj wypasają ogromne stada tych zwierząt.