Geoblog.pl    ciesielka    Podróże    Uzbekistan, Turkmenistan    Starożytne miasto Gurgānj
2024

Starożytne miasto Gurgānj

Turkmenistan
Turkmenistan, Köneürgench

Docieramy do Turkmenistanu. Nie jest łatwo się tutaj dostać. My załatwiamy sobie zaproszenie od lokalnego biura podróży w którym wykupujemy transport po Turkmenistanie. Nasz opiekun wita nas już na granicy i pomaga załatwić formalności. Po opuszczeniu Uzbekistanu musimy przejechać obowiązkowym busem za 5 manatów do turkmeńskich pograniczników. Najpierw trzeba wypełnić dodatkowe papiery z danymi z paszportu, miejscem zamieszkania w Turkmenistanie itp. Wchodzimy do "gabinetu" lekarskiego gdzie przeprowadza się test na Covid! Oczywiście wszystko to tylko pic na wodę, testy od razu lądują w koszu ale kosztują kilka dolarów. Następnie wykupujemy wizę i odprawa paszportowa. No i na koniec odprawa celna. Paszport sprawdzało nam co najmniej 10 osób. I jedna celniczka prosiła o zaproszenie do Polski ;)

Köneürgenç (znana również jako Kunia-Urgencz) jest 30-tysięcznym miastem w północno-wschodnim Turkmenistanie. Jest miejscem, gdzie znajdują się nieodkryte ruiny stolicy Chorezmu, starożytnego miasta Urgencz z XII w. Od 2005 roku ruiny Starego Urgench są chronione przez UNESCO i wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Niegdyś położony nad rzeką Amu-daria, Stary Urgench był jednym z największych miast na Jedwabnym Szlaku. Data jego powstania jest nieznana, ale istniejące ruiny twierdzy Kyrkmolla wskazują na okres panowania dynastii Achemenidów.
XII i początek XIII stulecia określa się „złotym wiekiem Urgench”, ponieważ przewyższał pod względem ludności i sławy wszystkie inne miasta Azji Środkowej, z wyjątkiem Buchary. W 1221 roku miasto zostało zrównane z ziemią przez Czyngis-chana, w jednej z najbardziej krwawych masakr w ludzkiej historii.
Miasto zostało ponownie odbudowane po ataku Czyngis-chana, jednak zmiana biegu rzeki Amu-Daria na północ i ponowne zniszczenie miasta, tym razem przez Timura, spowodowały opuszczenie terenu przez żyjących mieszkańców, na zawsze. Nowe miasto Urgencz wybudowano na południowym wschodzie, w dzisiejszym Uzbekistanie. Pierwsze badania archeologiczne na miejscu starego miasta zostały przeprowadzone przez Aleksandra Jakubowskiego w 1929.
Większość zabytków jest całkowicie lub częściowo zrujnowana. Obecnie znajdują się tam trzy małe mauzolea z XII w. i bardziej znane z XIV w. mauzoleum Turabek-Khanum, które zostało odrestaurowane w latach 90. ub. wieku.
Najbardziej niesamowitym istniejącym obiektem Starego Urgench jest wybudowany w początkach XI w. minaret Temüra Kutługa, który ma 62 m wysokości. Do jego budowy wykorzystano wysokie cegły, wcześniej aniżeli użyto takich do budowy minaretu w Dżam. Warto też wspomnieć o mauzoleum Il Arslan – najstarszym istniejącym zabytku: stożkowej kopule z 12 fasetami, osłaniającej grób dziadka Mohammeda II, Il-Arslana, którzy zginęli w 1172 roku.