Geoblog.pl    ciesielka    Podróże    Malta    Lazurowe okno

Lazurowe okno

Malta
Malta, Dwejra Bay

Gwóźdź programu na Gozo. Moim zdaniem najpiękniejsze miejsce na wyspach. Przebija nawet Blue Grotto. Piękny naturalny łuk skalny a w tle niespokojne morze. Bajka. W spokojniejsze dni można popływać w okolicy łódeczkami tak jak robiliśmy to przy Blue Grotto. Niestety jak widać na zdjęciach pogoda nie była łaskawa. Chociaż z drugiej strony to może i lepiej. Z lądu wszystko wyglądało ciekawiej. W okolicy znajduje się skała na której rośnie dziwny grzyb. Swego czasu Kawalerzy Maltańscy wręczali tego grzyba (jakkolwiek dziwnie to zabrzmiało) tylko głowom państw, królom i innym wysoko postawionym. Grzyb ten zwalczał wiele dolegliwości i był bardzo pożądanym medykamentem. Obecnie ta pojedyncza skała jest ścisłym rezerwatem przyrody. Jak nietrudno się odgadnąć i tutaj były kręcone różne filmy. Ostatnio serial "Gra o Tron". Niestety wspomniany ekosystem został w jakiś sposób zachwiany przy zdjęciach do tego serialu. Mam nadzieję, że to były tylko chwilowe problemy, ponieważ nigdzie nie mogłem odnaleźć bliższych informacji na ten temat.
Tuż obok Lazurowego okna znajduje się Inland Sea. Niewielka zatoka która łączy się z pełnym morzem przez jaskinię. Tam właśnie cumują łódeczki na których pływa się po okolicy.
Super miejsce. Polecam aby zobaczyć to koniecznie będąc na Gozo.

marianka - 2013-08-20 23:14
Ze zdrowotnymi właściwościami grzyba to naprawdę prawda?

tealover
tealover - 2013-08-21 08:39
ooo, ale pięknie! :)

to polecam Wam też Lago di Garda w Lombardii, dostarcza podobnych doznań kolorystycznych :)

danach
danach - 2013-08-21 11:15
pięknie okno wygląda przy zburzonym morzu, kolory niesamowite

ciesielka - 2013-08-21 18:22
Wszystko sprawdziłem. Tajemniczy grzyb to Cynomorium szkarłatne. Jest to pasożyt występujący na terenach pustynnych. Nie tylko na Malcie. Był uważany za cudowne lekarstwo ze względu na swój kształt - przypomina krew i wiele innych wewnętrznych organów. To podobnie jak z korzeniem Mandragory - przypomina kształt człowieka więc uważano, że leczy wszystko. Z naukowego punktu widzenia wyciąg z tego grzyba wpływa na przysadkę i wydzielanie gonadotropin więc raczej uniwersalnym lekarstwem nie jest.
Co do "Gry o Tron" to nie zaburzyli oni całego ekosystemu tylko zniszczyli okolicę bo nie chciało im się budować scenografii więc nieodwracalnie wykuli wszystko w okolicznych skałach i tak jest do dzisiaj. A chodząc tam nawet nie wiedziałem dlaczego tam jest tak płasko i przypomina to jakiś mały kamieniołom ;)